Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych i współautor książki Sensotwórczość, rozmawia z nami o tym, jak kryzys oraz obecna sytuacja związana z zamknięciem sal szkoleniowych i klasycznych modeli uczenia wpłynęła na firmy szkoleniowe w Polsce. Rozmowę opieramy o wyniki badań, które przeprowadziła Sektorowa Rada ds. Kompetencji w zakresie tzw. usług rozwojowych. poruszamy tematy potrzeb firm, zmiany modeli biznesowych, obaw z tym związanych i kilka innych.
Czy kryzys nas uczy?
Analizując wyniki badań można się zastanowić na ile polskie firmy szkoleniowe odnalazły się z sytuacji, aby podjąć rzetelną analizę problemu. Badanie sprawdza jakie skutki wywołał kryzys i związany z nim lockdown, a także jakie wnioski wyciągnęły firmy w zakresie potrzeb i barier.
Co ciekawe, firmy wcale nie pragną masowych dostaw sprzętu i oprogramowania, aby wszystko masowo digitalizować. Znacznie częściej odwołują się do potrzeby opracowania dobrej strategii, aby stworzyć produkty cyfrowe biznesowo słuszne. Abstrahuję tutaj od tych usług rozwojowych, które ze swojej natury nie da się przenieść do formuły zdalnej (tak, są takie, mimo najszczerszych naszych chęci).
Sam raport skupia się na trzech aspektach: kompetencjach, oprogramowaniu i sprzęcie. Badanie potrzeb firm i pracowników Sektora Usług Rozwojowych przeprowadzono w dniach 21 kwietnia – 8 maja2020 r. metodą CAWI (internetowych ankiet do samodzielnego wypełnienia). W rezultacie uzyskano 940 pełnych ankiet.
My zaś zastanawiamy się nad tym, jakie wnioski wyciągną mocodawcy i dysponenci środków publicznych. Pierwsze deklarowane kwoty, liczone w miliardach, robią wrażenie, ale obawiamy się czy znajdą się instytucje kompetentne, aby przeprowadzić cały proces. W naszych warunkach nie raz już bywało tak, że najwięcej z takiej pomocy mieli ci, którzy ją dystrybuują. Warto więc śledzić działania Rady i Piotra Piaseckiego i wspomagać je, promować w mediach. Ważne, aby decydenci potrafili się wsłuchać w głos branży, wyciągnąć właściwe wnioski. Badanie oczywiście ma charakter subiektywny, ponieważ jest oparte o opinie samych firm, niemniej jednak to doskonały przyczynek do dyskusji.