Dzisiaj mam dla Was specjalny materiał na wakacje – Kurs DaVinci Resolve 15 w wersji podstawowej, to znaczy takiej, która nauczy montować. 5 odcinków, w sumie 60 minut, to wydaje mi się akurat tyle dużo, żeby się zaangażować, uwzględniając w to czas włożony w ćwiczenia samodzielne.
O samym programie już się kiedyś rozpisywałem, więc sobie darujemy tym razem zachwalanie. Zachęcam chociaż do zerknięcia (nawet, jeśli nie jesteście w grupie docelowej) i pozostawienia komentarza. Zapraszam.
Antykurs to trochę jest, bo puryści instructional designingu (można tak odmieniać?) pewnie powiedzą, że co to za kurs, jak masz po prostu 5 części. Żadnych interakcji, żadnych materiałów dodatkowych, ćwiczeń, ebooków i innych miodnych rzeczy. Otóż odbiorcami kursu są głównie młodzi twórcy YouTube (97% mężczyźni ;-( wg Analyticsa) i oni… lubią oglądać. Z mojego wywiadu środowiskowego wynika, że wszystko, co nie było wideo po prostu zazwyczaj było pomijane. Po prostu wybijało ich z ich naturalnego środowiska homo youtuberus. Postanowiłem więc dopasować się do grupy i nie wydziwiać.
Druga sprawa, że na Udemy z tego zakresu treści zrobiliby zapewne 12 odcinków. Ja zrobiłem 5. Jakoś nie działają na mnie dobrze lekcje trwające 2 minuty, które nic nie wnoszą do mojego życia. Ktoś powie, że 15 czy 20 minut to dużo. Nie, jeśli pokazujesz konkretne czynności, a nie pier…lisz o naprawie wszechświata w dwa tygodnie. Ja jakoś nie mogę się skupić na treści, jak mi się mikrotemat zmienia co kilkadziesiąt sekund.
To pokazuje, że niekoniecznie trzeba iść utartymi ścieżkami. Coursera puściła ostatnio fajny kurs o VR i wideo sferycznym – polecam, o AR też jest. I wszystko fajnie, ładnie pokazane, ale w jednej z pierwszych lekcji mamy, cytuję:
- 2. Reading: The History of Virtual Reality (VR)
- 3. Reading: History of VR Recap
To są lekcje 2 i 3. W praktyce kogo interesuje, że w XVII wieku pojawiła się laterna magica i jest to przodek gogli VR? Wszystkie kolejne lekcje bardzo ciekawe, praktyczne, a te dwie co mają mi dać? Świadomość? A tak na marginesie: jak wpiszecie „Coursera” w Google, to na pierwszym miejscu pojawi się… Udemy (oczywiście jako element sponsorowany. I, tak – wiem, że reklamy są dostosowane do profilu odbiorcy…). Ta strategia marketingowa giganta z San Francisco pokazuje, że obecnie trwa zażarta walka o polski rynek, a raczej portfele. Walczmy o jego jakość sami, bo zamiast rozwinąć się dzięki masowej edukacji online, za parę lat będziemy mieli plagę pato-edukatorów, świetnie zarabiających na uczeniu niczego. Pamiętajmy, że pokolenie mindcrafta dorasta i prędzej czy później przesiądą się choćby częściowo z YouTube na platformy edukacyjne, bo będzie tego od nich wymagała presja nieustannego rozwoju. Lepiej dla nas i naszych emerytur, żeby zastali tam wartościowe rzeczy.
Ciekawostką jest to, że kurs powstał w doraźnym studio o wymiarach 2,5 x 2,5 m, co nam obala mit, że do kręcenia kursów potrzeba wielkiego studio. Specjalnie podjąłem wyzwanie i złożyłem wszystko tak, aby się zmieścić, a do tego nawet zamykały się drzwi ;-). Choć zamykają się do środka, więc nie było łatwo. To pokazuje jednak, że jak macie parcie na wideo, to możecie sobie studio urządzić nawet w szafie. Efekt akustyczny byłby pewnie lepszy, niż u mnie, gdzie słychać jednak trochę tę betonową klaustrofobię.
Przedstawiając temat od kuchni:
Co uważam za kluczowe: postawiłem na koncepcję kolorowego kadru, więc usunąłem zbędne dodatki. Kolor blatu czy nawet koszuli dobrałem do tej scenografii – czasami nie zdajemy sobie sprawy, jak takie detale odmieniają kadr. Przypominam, że zanim tam wszedłem, to mieliśmy po prostu beton. Zależało mi też na tym, żebym wszystko mógł obsłużyć samodzielnie od A do Z.
23 Comments
Bawiłem się na różnych Adobach 4, 5, 6. pro. itd. Bawię się na Final Cud na Apple, chciałem bawić się na Da Vinci, ale jak na razie program trochę za trudny dla mnie.
Teodor
Resolve na początku jest trudny, bo ma trochę inną filozofię i rzeczywiście ciężko się przestawić czasem z Premiere czy Final Cut.
A ja zaczynałam od premierki. I jak dla mnie resolve jest po tym juz mega intuicyjny. Chyba nawet polubilam sie z nim bardziej, niz z premierka;)
Ja podobnie 🙂
Ciekawy jestem jak to ma się ten program do Vegas 14 pro Suit, który posiadam. Czy rzeczywiście lepiej jest koloryzować filmy w postprodukcji. Nagrywam Sony w s-log, a potem koloryzuje lub poprostu dodaję gotowe luty. Pytam, ponieważ robię dużo filmów szkoleniowych. Nawiasem mówiąc ściągnąłem już De Vinci 15 ale jeszcze nie zacząłem uczyć się pracować z tym programem. Mam nadzieję ,że ten kurs mi pomoże podjąć decyzję 🙂
Dziękuje za kurs podstawowy – bardzo pomocny, udało mi się zmontować etiudę, a jestem całkowicie początkująca. Czekam na kurs zaawansowany 😉
Mam pytanie w jaki sposób można dołączyć logo do filmu (czy logo w pdf mogę dołączyć, czy trzeba to jakoś inaczej zorganizować? Zaznaczę, że pdf próbowałam załączyć i się nie załącza jako plik). pozdrawiam
Nie ma za co 🙂 Najlepiej, gdyby grafika była w formacie PNG, uwzględniającym przeźroczystość tła – wtedy w ogóle nie będzie problemu. Logo w PDF można zapisać za pomocą funkcji Plik / Eksportuj do / Obraz / PNG – w zależności od tego jak zostało to logo przygotowane, to może Acrobat zapisze poprawnie i będzie można używać. W innym przypadku przyda się Photoshp, Gimp lub podobne narzędzie graficzne.
Witaj!
Do tej pory pracowałem na Corelu VideoStudio i skusiłem się na DaVinci,aby go wypróbować,i pojawił mi się pewien problem. Otóż,przy pierwszej instalacji,program pytał mnie w jakiej rozdzielczości chcę ustawić jego działanie: SD,FULL HD,ULTRA HD… Kliknąłem na sd,ale zaznaczając system PAL i format obrazu 16:9. Po zainstalowaniu,pliki nagrane w formacie 16:9 są edytowane oraz renderowane w formacie 4:3. Nie wiem dlaczego tak się dzieje. Próbowałem to zmienić w ustawieniach programu,jednak nic nie pomogło. Proszę o pomoc!
Witaj,
A czy pliki, które wrzucasz są rzeczywiście w PAL 16:9? Szczerze mówiąc to dawno już nie pracowałem w SD, ale w wielu wypadkach pliki, które tam były 16:9 w rzeczywistości są 4:3 tylko proporcje piksela są inne i odtwarzacze DVD, które były na PAL skazane po prostu potrafiły się zorientować, ze trzeba nagranie rozciągnąć o około 1,42x (lub zmieniało się to funkcją na pilocie „wide”). Jednak z tym to różnie bywa. W przypadku PAL standardowa rozdzielczość to 720×576 i ona praktycznie zawsze taka jest. Jeśli udałoby Ci się podesłać mi jakiś przykładowy plik na piotr@maczuga.edu.pl to zobaczę u siebie.
Witaj!
Tak,wrzucam pliki nagrane w PAL-u ale 144-1080,i tych domyślnie,ani ustawiajac program na format 16:9,nie dostoswuje ich do okienka w panoramie. Natomiast te pliki,która nagrywam w rozdz. 1920-1080,automatycznie przeskalowuje i czyta w formacie panoramicznym 16:9,w przeciwieństwie do tych poprzednich nagranych w rozdz. 1440-1080. Jak to zrobić aby te 1440,auomatycznie skalował do pełnej panoramy 16:9,gdzie to ustawić? Będę wdzięczny za pomoc! Pozdrawiam! 🙂
czy jest polska nakładka na resolve 15 aby spolszczyć program ??
Witaj!
Tak,wrzucam pliki nagrane w PAL-u ale 144-1080,i tych domyślnie,ani ustawiajac program na format 16:9,nie dostoswuje ich do okienka w panoramie. Natomiast te pliki,która nagrywam w rozdz. 1920-1080,automatycznie przeskalowuje i czyta w formacie panoramicznym 16:9,w przeciwieństwie do tych poprzednich nagranych w rozdz. 1440-1080. Jak to zrobić aby te 1440,auomatycznie skalował do pełnej panoramy 16:9,gdzie to ustawić? Będę wdzięczny za pomoc! Pozdrawiam! 🙂
Jak wyżej… Czy jest spolszczenie DVR 15?
I czy można w DVR składać timelapsy/hiperlapsy, czy zostaje jedynie fotoszopa?
Z DVR dopiero zaqczynam, więc wybaczcie mi naiwność…
🙂
Witam. Jestem hobbystą i trafiłem dzisiaj na kursy davinci resolve. Zaczynam montowanie na tym programie ale dotychczas pracowałem na adobe premiere i mam pytanie czy będą dalsze lekcje ale bardziej zaawansowane? Jeśli nie to jeśli to możliwe to proszę o jakieś wiadomości gdzie mogę na ten temat coś znaleźć ale w języku polskim bo nie znam angielskiego. Pozdrawiam.
Dziękuję za komentarz. Generalnie, to ja znam wyłącznie nie-polskie opracowania. Będziemy jednak w najbliższych tygodniach nagrywali pełny kurs, również z poziomem zaawansowanym. Damy znać, gdy znajdzie się na blogu.
Witam serdecznie 🙂
Mam pytanie i będę baaardzo wdzięczny za pomoc, mianowicie w DaVinci 15 nie mam dzwięku… tzn dodaję klip i przy jego podglądzie nie ma dzwięku… będę baaaardzo wdzięczny za wszelką pomoc:)) Pozdrawiam
Witam serdecznie,
Obejrzałem pierwszą lekcję. Nie potrafię znaleźć kolejnych, ani dla 14. ani dla 15 wersji. Czy powstały kolejne lekcje montażu w DaVinci Resolve ?
Pozdrawiam 🙂
Cześć, ściągnąłem właśnie ten program, ale już wersję 16, niestety nie mogę skorzystać z Twoich lekcji ( naprawdę dobrych ), menu wymieszane, okienka gdzie indziej, zakładek z trzy razy mniej, filmy w HD tnie totalnie( nie jest to wina mojego sprzętu- najwyższa półka ) o 4K już nie wspomnę. Czy firma specjalnie zrobiła taki zabieg żeby ściągać wersje płatną ? jeśli nie, to po co to zrobili, a może się mylę. Będziesz robił lekcje na wersje 16 ? Pozdrawiam Maciek K.
Cześć.
Chciałbym pobrać poprzednie wersje programu czyli 14 lub 15. Niestety 16 nie odpali się na moim komputerze. Pamiętam, że gdy na stronie producenta była chyba jeszcze wersja 15 to bardzo ładnie mi działała. Można gdzieś znaleźć starszą wersję?
Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam.
OK. Już mam 😀
jakie są wymagania systemowe do tego programu? dziekuję za pomoc
Witam.
Zainstalowałem, podobno darmowy, DaVinci Resolve 17. Zrobiłem jeden film bez większych problemów. Kiedy jednak próbuję montować drugi to przy imporcie materiału nakłada się na kadr biały napis DaVinci Resolve 17.
Bardzo proszę o pomoc co zrobić aby tego uniknąć lub z jakiego linku pobrać wersję 15.
Będę bardzo wdzięczny.
Dzień dobry. Na stronie producenta dostępna jest również wersja 16, bo 17 jest jako beta. Natomiast problem z napisem może być związany z faktem, że użył Pan jakiejś funkcji zarezerwowanej do wersji płatnej. Niemniej jednak powinno się pojawić ostrzeżenie, że taka funkcja wymaga wersji Studio czyli płatnej.