Dziś razem z Adamem staramy się odpowiedzieć na pytanie: Jak się oświetlić do nagrania? Skupiamy się przede wszystkim na wykorzystaniu światła sztucznego. Sytuacja jest następująca: ktoś występuje przed kamerą, my mamy jakieś miejsce, jakieś światło, ale co z nim zrobić? Jak to wszystko rozstawić, aby osiągnąć zadowalający efekt? Najlepiej postępować według jakiegoś schematu. A tym schematem dziś będzie 3-point-lighting, a więc oświetlenie trzypunktowe, na które składają się zasadniczo trzy źródła światła:
- rysujące (key light)
- wypełniające (fill light)
- kontra (back light)
W teorii można więc całość bardzo ładnie opracować za pomocą trzech lamp. Nie zawsze dysponujemy takim arsenałem, ale w filmie pokazujemy, że nie zawsze liczy się moc. Ciekawy efekt można osiągnąć nawet jedną lampą, jeśli wiemy po co, gdzie i jak zaświecić. 3-point-lighting jest podejściem bardzo klasycznym, ale pozwala też nauczyć się patrzeć na oświetlaną postać właśnie przez pryzmat światła. Zwracać uwagę na niuanse, które wcześniej nam umykały lub o których w ogóle nie mieliśmy pojęcia.
Jak się oświetlić do nagrania?
No właśnie, czasem bywa też tak, że oświetlić musimy się sami. Wtedy jest jeszcze trudniej, ponieważ jesteśmy jednocześnie operatorami i modelami. Mnie czasem pomaga Adam. Na filmie starałem się jednak też pokazać gdzie i jak kręcić pokrętłami, aby dać sobie radę samemu. Szczególnie, że pracując samemu i tak mamy na głowie sporo, więc budowanie pewnych schematów naprawdę może ułatwić pracę.