parallax background

Smartphone Filmmaking 4 YouTube

Smartphone Filmmaking 4 YouTube to jedno- lub dwudniowy warsztat, którego celem jest pełne przygotowanie praktyczne do projektowania, kręcenia, publikacji i dystrybucji własnych filmów na platformie YouTube, kręconych za pomocą smartfona.

W warsztatach może brać udział od 3 do 15 osób i mają formę zamkniętą. Uczestnicy nie muszą mieć doświadczenia z kręceniem filmów wideo, ani innymi multimediami. Każdorazowo warsztat jest przygotowywany w oparciu o konkretny cel grupy, dlatego zawartość i proporcje poszczególnych punktów ulegają zmianom.

Optymalny czas nauki w sali szkoleniowej to 12 godzin zegarowych, dlatego warsztat jest często dzielony na dwa sąsiadujące ze sobą dni. W przypadku, gdy program jest okrojony lub gdy grupa jest mniejsza, niż 8 osób, możliwe jest przeprowadzenie go w 1 dzień. Popularne jest również zastosowanie metody blended learning, w której trener prowadzący dostarcza również materiały w formie screencastów (ćwiczenia z montażu wideo, które w sali szkoleniowej zabierają bardzo dużo czasu, można zaprezentować na poziomie podstawowym, a uzupełnić w formie nagrań) lub webinariów (np. konsultacje online po zakończeniu warsztatu stacjonarnego).

Trener prowadzi zajęcia zgodnie z modelem tzw. Cyklu Kolba, a większość czasu jest poświęcona na ćwiczenia, dlatego istotne jest, aby każdy uczestnik warsztatu miał w dniu jego realizacji przygotowany swój smartfon. Nie są wymagana żadne konkretne modele urządzeń. Mile widziane dodatkowe akcesoria (typu selfie stick czy mikrofon krawatowy), jednak są one ustalane indywidualnie do potrzeb i możliwości.

Ramowy program

Podstawowy program warsztatów składa się z 10 elementów.

  1. Projektowanie scenariusza – uczestnik kończy tę część z własnym scenariuszem
    1. Zasady budowania przekazu
    2. Elementy storytelling
    3. Przekuwanie historii na język wideo (sceny, ujęcia, sekwencje)
    4. Metody i formaty dziennikarskie
  2. Autoprezentacja – uczestnik ćwiczy różne techniki pracy z kamerą i drugim człowiekiem
    1. Naturalność przed kamerą i mowa ciała
    2. Mówienie z głowy vs czytanie i inne techniki
    3. Prowadzenie rozmów i wywiadów
    4. Techniki pracy z głosem
    5. Techniki opanowywania stresu
  3. Technika kręcenia wideo z użyciem różnych urządzeń i akcesoriów – uczestnik warsztatu konfiguruje swój sprzęt pod potrzeby napisanego wcześniej scenariusza
    1. Funkcje wideo w smartfonach – oczywiste i ukryte
    2. Co daje dodatkowe oprogramowanie
    3. Akcesoria przydatne i konieczne
  4. Język filmy – kadrowanie, ruch – uczestnik poznaje podstawowe techniki filmowania i kompozycji. Od tego momentu uczestnik w zasadzie nie wypuszcza już smartfona z ręki, a jego celem staje się realizacja własnego scenariusza.
    1. Stosowanie i stopniowanie planów
    2. Ruch kamery i ruch wewnątrz kadru
    3. Budowanie kompozycji w oparciu „złoty podział”, geometrię, kontrasty itd.
    4. Wykorzystanie przysłony i jej wpływ na plastykę.
    5. Praca z tłem
  5. Techniczne aspekty filmowania – uczestnik dostaje garść ścisłych wytycznych dotyczących ustawień w jego smartfonie
    1. Optymalna rozdzielczość, a rozmiar pliku
    2. Kodeki i formaty nagrywania
  6. Oświetlenie
    1. Zasada 3 punktów oświetlenia
    2. Triki oświetleniowe na smartfona
    3. Temperatura barwowa światła
  7. Dźwięk
    1. Jak polepszyć jakość dźwięku
    2. Zewnętrzne mikrofony i ich ustawienia
    3. Drugi smartfon jako bezprzewodowy mikrofon zewnętrzny
  8. Montaż
    1. Podstawowe techniki montażowe – cięcia, przejścia, filtry, grafiki, plansze, muzyka
    2. Praca z rytmem montażu
    3. Montaż bez komputera – bezpośrednio w smartfonie w oparciu o aplikację Adobe Premiere Clip i FilmoraGo
    4. Montaż w komputerze w oparciu o aplikację Da Vinci Resolve 15 i Filmora
  9. Dystrybucja
    1. Zasady działania YouTube – jak założyć i skonfigurować właściwie konto krok po kroku
    2. Praca z gotowym klipem
    3. Metadane i zasady publikacji
    4. Narzędzia do analityki
    5. Narzędzia do zarabiania
    6. Narzędzia do interakcji z widzem
    7. Narzędzia do ochrony praw autorskich
    8. Podstawy prawa autorskiego na YouTube i zasad dozwolonego użytku (fair share)
  10. Promocja
    1. Co wpływa na popularność kanału
    2. Analiza kanałów komercyjnych i niekomercyjnych – różne strategie marketingowe dla zaistnienia na YouTube